Zondag 24 juli

25 juli 2016 - Bangkok, Thailand

Alweer een drukke en interessante dag. Begonnen met een heerlijk ontbijt op een prachtig terras, yoghurt met vers fruit en muesli.  Op de terugweg naar ons geweldige hostel, slechts 1 kakkerlak zien lopen in onze kamer, twee luchtige, Op Khao San Road hebben we een tuktuk aangehouden. Chauffeur zocht een plattegrond van Bangkok erbij, nadat we hadden aangegeven dat we naar het Grand Palace wilden gaan. Hij vroeg ook naar de rest van onze plannen in Thailand en stippelde een route uit voor die dag door Bangkok. De deal was € 2,50 en dat leek ons prima. Eerst gingen we naar de grote Boedah , 45 meter hoog torende deze gouden Boedha zich boven ons uit, wat een gevaarte. Er was een prachtig tempelcomplex omheen gebouwd, heel interessant. Een meneer met heel veel gevulde vogelkooitjes, liet er 1 los voor ons geluk, tegen betaling van € 2,50. Binnen werd wierook gebrand en geofferd. Daarna bracht de tuktuk chauffeur ons naar het toeristenbureau. We werden hartelijk ontvangen en toen ze de naam Sonja hoorden, stond een van de medewerkers op, zij heette ook Sonja! We kregen direct een beker water aangeboden. We informeerden naar een georganiseerde trip naar Kanchanaburi, waar de Bridge over the river Kwai is. Ze noemden prijs van 5200 Baht pp, maar we hadden zelf online exact dezelfde trip gezien voor 3800 Baht. Dat kon niet waar zijn riep ze quasi verontwaardigd uit. Renzo toonde de site en toen boekte ze de hele trip, vervoer, eten, gids, overnachting op een vlot in de rivier en een tocht naar de watervallen van Erawan, voor 3600 p.p., leve internet. Ook wilden we een ticket voor de nachttrein boeken naar Chiang Mai, maar deze waren al uitverkocht, dan maar vliegen. Over de prijs weer hetzelfde verhaal, voor 40 euro vliegen, incl. bagage en belastingen, dat kon niet.... weer internet er bij gehaald en toen kon het toch, Om af te rekenen moest ik geld halen. Samen met Nadia van het reisbureau in de tuktuk door de straten en steegjes van Bangkok gescheurd. Inmiddels was het te laat om het Grand Palace te bezoeken, dus vond de tuktuk meneer dat we naar een groot winkelcentrum moesten gaan. Voor mezelf wilde ik naar een gouden ketting kijken daar. Eerst brachten we een bezoek aan de Marble Temple, alweer een prachtig tempelcomplex. Daar mag je niet naar binnen zonder bedekte schouders, dus we hadden voor de gelegenheid een blouse meegenomen. Op de binnenplaats kochten we vers fruit. De mango werd voor onze ogen in stukken gehakt met een groot mes en in een zakje gestopt. Jammer dat de vrucht verre van rijp was. De watermeloen was prima, vers fruit is niet duur op straat. Bij het winkelcentrum werd direct het kenteken van de tuktuk genoteerd voor provisie. We werden heel hartelijk begroet door een perfect geklede dame. We kregen een drankje aangeboden en werden meegetroond naar een super-de-luxe, enorm grote juwelierszaak. Nadat ik had aangegeven uit te willen kijken naar een ketting, showde ze van alles. De eerste ketting die ik wel aardig vond haalde ze uit de vitrine en ze schreef de prijs in euro's op, € 15.000, ik zag het er niet helemaal van af en had de indruk dat afdingen niet zoveel zin zou hebben. Vriendelijk bedankt en nog even op de sloeberafdeling (bij de goedkope producten) gekeken, maar niets gekocht. Ondertussen bleef de verkoopster ons maar volgen en producten aanbieden, tassen, portemonnees etc. tevergeefs.  Daarna hebben we ons terug laten brengen naar Kao San Road en heerlijk over de markt gestruind. Voor Xascha leuke schoenen voor de bruiloft in Roemenië gevonden in een mooi zaakje. Kleine dingen gesnackt en langzaam naar ons hostel gelopen.
Naast het hostel zit een kledingmaker en Renzo heeft zich twee pakken, een overhemd en een winterjas aan laten meten. Prachtige kwaliteit stoffen, kasjmir. Vreselijk af kunnen dingen, maar dat zal wel ingecalculeerd zijn € 350,00 is niet te duur voor zoveel kledingstukken. De prijs afgesproken in euro's en betaald in Baht. De verkoper had zich alleen in de wisselkoers vergist, in zijn nadeel en liet merken dat hij daar niet blij mee was.  Daarna wat gegeten en genoten  van de heksenketel die Bangkok is.